De beproeving.

3 mei 2014 - Reims, Frankrijk

Ik ben er van tevoren al voor gewaarschuwd:Je zult het psychisch en fysiek nog wel een keertje zwaar krijgen.Nou afgelopen week heb ik menig keer de neiging gehad om het bijltje erbij neer te gooien. Alles wat maar enigszins fout kon gaan ging fout. Jack en jas vergeten in Maastricht. Kwam daar de volgende dag pas achter. Verdwalen in de Ardennen. ...die Belgen zijn goed in het plaatsen van bordjes........of ik zo goed met de franse taal. Op het laatst ben ik op goed geluk in de richting van de maas gelopen waarvan ik wist dat er een alternatieve route bestond. Dan in Luik naar de eglise Saint Jacques zoeken.....Iedereen vragen en je wordt van kastje naar de muur gestuurd. Eindelijk gevonden blijkt de kerk dicht te zijn. En Luik vind ik al zo'n smeriger stad. Dan maar in Huy naar de eglise Saint Jacques. Ook deze kerk zit dicht vanwege renovatiewerkzaamheden. Dan een vouw vragen naar een camping. Deze stalkte me zo'n beetje een heel uur. Compleet van het padje af. Kom ik op een camping wat een weiland bleek te zijn en waar een alcoholist het kantoor bemande (uitgewoonde caravan). Ik wilde water drinken maar er kwam meer bagger uit de kraan dan water. Op zulke momenten staat het huilen dichter bij dan het lachen. En dan gaat het ook nog +×÷=% €£¥₩*&/$#@ regenen!!!
Dan belt Maria me op om te zeggen dat ze niet kan komen. (We hadden afgesproken dat ze begin mei tijdens vakantie langs zou komen) Blijkt dat ze over een bankje is gestruikeld en daarbij een scheurtje in haar elleboog heeft gekregen. Haar hele arm in verband en verplicht rusten/verboden te rijden. Gelukkig valt het achteraf allemaal nog wel mee en mag a.s. maandag het verband er af.

Dit zijn wat negatieve ervaringen die je tegenkomt. Je bent een hoop energie en tijd mee kwijt. Ik weet dat na regen de zonneschijn komt maar toch....

Daar tegenover staat de vele leuke ontmoetingen die je onderweg hebt. Een jonge knaap die schrijver is en op zoek naar een droom die hij ooit heeft gehad. s' Ochtends was hij reeds vertrokken en had hij voor mijn tent een bordje met 2 tomaten en wat schelpen gelegd.
Een andere man die me aanbood naar Maastricht te brengen en weer retour camping om mijn vergeten kleding op te halen.
Zie je ergens een man uitrusten op een bankje die ook een jacobusschelp aan zijn rugzak heeft hangen. (teken van een pelgrim) Na een gesprek zei hij weer op pad te gaan en zwaaide me gedag. Ik zag dat hij de verkeerde richting op liep en vertelde hem dat."nee" zegt hij:"ik ben van Kortrijk onderweg naar Rome. Naar Santiago de Compastela ben ik vorig jaar geweest".
Mensen die bezig waren met de renovatie van de kerk in Huy waren zo aardig een grote rolsteiger te verplaatsen zodat ik in de kerk wat foto's kon maken.
Een andere man waarmee ik een tijdje had gesproken vertelde me dat zo'n tocht verslavend werkte. Ik heb dat gevoel nog niet......Misschien komt het wat later.
Krijg ik belletje van mijn broer Bennie die zegt bezig te zijn met gehaktballen te maken.....of ik soms trek heb. Nou...altijd wel. Ik schat een klein beetje waar ik de volgende dag tegen 17.00 uur zal lopen en maak met hem de afspraak daar elkaar te ontmoeten.De volgende dag om 17.00 uur loop ik het dorpje binnen en hoor ik achter me iemand claxonneren. Inderdaad...broertje komt ook op dat moment het dorp binnenrijden. Die nacht lekker in camper gelegen terwijl buiten behoorlijk regende. Kon niet beter. (de gehaktballen ook niet)
Om dan weer afscheid te nemen valt zwaar tegen. Maar zusje is jarig en hij gaat daar heen. Henriette proficiat hè.
Verder doen jullie reacties me erg goed. Niet dat ik voor jullie loop maar op zwakke momenten maakt het me wat sterker.
Nou....ik heb zojuist afgestempeld in de basiliek van Reims en zit in een cel van een jeugdgevangenis.....ehhhhh jeugdherberg in Reims. Morgen weer lekker de stad uit en gaan we richting Troyes.

1. Ben:
    Hey Gerard,
    Wederom leuk jouw verhaal te lezen. Om je gezien te hebben des te leuker en nog meer respect!!
    Petje af, hebben leuke dagen gehad, al vond ik het afscheid moeilijk!
    Zet hem op en ga zo door!
    Bennie en Petra
  2. Kim:
    4 mei 2014
    Hi Gerard ! Wat een leuk verhaal je mag echt trots op jezelf zijn! Ik hoop dat deze week de Zo'n schijnt! Dikke kus Jeroen kim en ise
  3. Kim:
  4. S@nne:
    4 mei 2014
    Supertrots op mijn stoere oom, volhouden he!!!
  5. Alouis:
    4 mei 2014
    Als er ergens schaduw is betekent dat dat de zon ook schijnt. Sterkte en dom deurloop'n
  6. Cor & Willy:
    4 mei 2014
    Ik las in je boeiende verhaal, dat de afgelopen week niet alles mee zat, maar ook dat je familie je door dik en dun steunt!! Ze komen je zelfs gehaktballen brengen! Ze denken allemaal aan je en dat moet je toch zeker inspirerenen wandelkracht geven. Na "regen komt er altijd weer zonneschijn"!!, en blijf vooral denken aan het gezicht van de laatste foto......de engel.....dan komt het allemaal goed!!
  7. Willy (vrouw van Cor):
    Hallo Gerard,
    Ook ik wil je even laten weten respect te hebben voor de bedevaartstocht die je aan het lopen bent. Ook ik heb wel wat wandelkilometers gemaakt, niet in drie maanden maar in een jaar. Dat je op een gegeven moment pijn voelt in je hele lijf is geen leuke bijkomstigheid. Ik hoop dat die pijn weg wordt genomen door al het moois wat je ziet onderweg want dat is een ding wat zeker is, lopend zie je veel beter dat er heel veel mooie plekjes op deze aardbol zijn. Gerard ik blijf (met jou goedkeuring) je reisverslag lezen en wens je sterkte en hoop dat je je tocht zal kunnen volbrengen.
  8. Herald (Vlut):
    Ha Gerard

Petje af wat een prestatie!!
    Ik vind te voet naar cafe"de houten schoen al ver ;-)
    Succes!!
  9. Alouis:
    5 mei 2014
    Geweldig de mooie verhalen van je!!!Ik ben super trots op je!!!Knap wat je doet!!Ga zo door dan hebben wij elke week wat moois om te lezen en jij komt steeds dichter bij jouw doel!!
    Succes!!Liefs Diny
  10. Fam zanderink:
    6 mei 2014
    Prachtige verhalen Gerard en mooie foto`s doe het rustig aan en geniet vooral van de kleine dingen ie je onderweg ziet en hoort nog veel geluk met je tocht gewenst
  11. Annet en Rudie Eertman:
    7 mei 2014
    Hoi Gerard,
    Belgie is altijd al een land vol verrassingen.
    We volgen je op de voet.
    Wederom heel veel succes gewenst.
    Bint ze de böks op.
  12. Bart en Marron:
    8 mei 2014

Wat een leuke verhalen.
    Wij wensen je nog heel veel plezier en succes!!

Groetjes Bart en Marron
  13. Erik en Marion Golbach:
    8 mei 2014
    Hallo Gerard,

Een dag voor jouw vertrek hebben we elkaar even gesproken. Wij waren onder de indruk van jouw plannen en vandaag realiseer ik me dag je al ruim 3 weken onderweg bent. Respect! De foto's vullen de mooie verhalen goed aan, alsof we meelopen. We wensen jou veel plezier toe en probeer van landschap en mensen onderweg te genieten! Buen viaje. Erik en Marion Golbach
  14. Jan en Annette:
    10 mei 2014
    Hoi Gerard,

Wat ben jij een doorzetter!!
    We hebben veel bewondering voor je en volgen je reis ook nauwkeurig.
    De koale kant is natuurlijk super trots op je en we weten zeker dat je de eindstreep gaat halen.
    Voor ons ook een nieuwe fase aangebroken als opa en oma van onze kleinzoon Stan!

Gerard toi toi toi en zet hem op.

Groetjes Jan en Annette
  15. Mariëlle:
    12 mei 2014
    Hai Gerard,

Hai Gerard,

Wat fijn weer dat je van die mooie mensen ontmoet.
    Ik hoop dat je inmiddels hebt genoten met Maria en dat je weer wat energie hebt voor de volgende regenbuien.
    Van regen wordt je glas halfvol en je weet...gewoon één voet voor de ander zetten dan kom je er wel!

Good goan, Mariëlle
  16. Ben:
    14 mei 2014
    geen bericht,goed bericht maar toch nieuwsgierig naar het volgende verhaal........................
    groetjes, succes en nog veel meer.
    ben & petra