Van de vlaai naar de frietkotten.

22 april 2014 - Valkenburg, Nederland

Morgen doe ik het laatste stuk in Nederland..Dan kan er weer een gids (lees gewicht) minder mee. Tsjonge........dat gewicht op je rug is toch wel wennen. Ik weet niet wat ik er nog meer uit kan gooien.

Ja...... ik heb wel 500 gram aan heiligen bij me die me deze reis tegen alles moeten beschermen. Allereerst Ganesha uit het boedisme.(Cora) op de binnenpagina van mijn dagboek. Dan Christoffel van de orthodoxen en katholieken (Sanne) die ik kan aanroepen in noodsituaties. Moeder aarde Pachamamama van de Inca's (Jose) in een zakje waarin een quipu zit die me hier en nu zal beschermen. De Jacobsschelp (Henriette) die me op deze weg behulpzaam zal zijn (in ieder geval korting moet opleveren) Verder een vrienschapsbandje van Kinan(buurjongen) die ik meeneem en dan van Maria een zilveren hanger die alle goden omvat die niet met name genoemd zijn.

Nu ik toch op de geloofstoer ben:sinds het begin van deze reis heb ik al heel wat kaarsjes aangestoken in diverse intieme kapelletjes.Zeker de tijd van pasen heeft een rol gespeeld en ik kan volgens mij bij mijn schoonmoeder niets meer fout doen.:) Ook voor de moeder van Theo en voor Alouis nog een speciaal kaarsje aangestoken.(sterkte)

Eerste paasdag stond ik in een boomgaard toen ik s'ochtends om half tien door krijsende kinderen werd wakker gemaakt omdat ze dachten dat ik de paashaas was en wist waar de verstopte eieren lagen. Het voordeel bij mij is dat ik zelf de eieren kan gaan verstoppen en dat ik ze dan waarachtig ook nog moet gaan zoeken om ze terug te vinden. Ik ben toen op nuchtere maag vertrokken in de veronderstelling in een dorpje -een paar kilometer verderop- wel een ontbijt te kunnen scoren. Nou niks dus. Alleen het cafe was open waar al volop werd gekaart en op het schap beschilderde paaseieren lagen. Ik kreeg een pilsje en mocht onbeperkt eieren eten hetgeen niet tegen dovemansoren was gezegd. Ik geloof dat ik die dag ongeveer 15 km heb gelopen. Toen ik goed en wel mijn tentje had opgezet belde Ingmar (buurman) me. Hij stond met zijn gezinnetje op een camping in Schinnen en vermoedde dat ik ergens in de buurt moest zijn. Als ik zin had wilde hij me wel ophalen om wat pannenkoeken te eten en daarna weer terugbrengen, Ik was zo'n 30 km van hun verwijderd. Best gezellig. De volgende dag ben ik weer gaan lopen.....en waar kwam ik terecht? Juist ja....op de camping waar ik de avond daarvoor nog pannenkoeken had gegeten. Zo goed voorbereid ga ik dus op pad. Ik zie wel waar ik kom.

Ik ben nu bijna bij Maastricht. Vanochtend een ontbijt gekregen van een man (67)die iets verderop stond en had gehoord dat ik helemaal niets meer te eten bij me had. (op de camping was niets verkrijgbaar) Dan raak je met zo'n man aan de praat en dan hoor je zijn hele levensverhaal. Dan ben ik toch gelukkig hoe ik ben opgegroeid en besef ik in wat voor luxe omstandigheden ik nu leef.

Inmiddels heeft mijn rechtervoet er 2 blaren bijgekregen nabij de grote teen en heb ik op mijn linkerhiel ook een blaar moeten doorprikken. De tip dat je echt naar je voeten moet luisteren neem ik vanaf nu echt ter harte......alhoewel ik denk dat het van een paar sokkek komt die ik inmiddels heb weggegooid.

Het mooie van wandelen is toch wel dat je met veel mensen aan de praat raakt.Een vader die met zijn zoontje aan het wielrennen was heeft wel zo'n half uur naast me gelopen madat ik hem de weg had gevraagd. Hij vond het hélemaal geweldig en wilde zelf ook een keer naar Santiago de Compostela lopen en hij bleef maar klagen dat de jeugd van tegenwoordig niet meer achter hun p.c. weg te krijgen was. Ondertussen vroeg zijn zoontje(11 jr) steeds aan zijn vader wanneer ze weer eens gingen fietsen.....

Zo weer bijna een gids uit. Vanaf nu moet ik het met een in het frans vertaalde gids doen. Kijken of de in drie jaar opgestoken franse lessen op de ULO (uitgebreid lager onderwijs) van meneer Bourgonje me kunnen helpen op de Via Mosana.

1. Eva:
    22 april 2014
    Haha geweldig! :) Heel erg veel succes nog! En doe voorzichtig..
  2. Cor & Willy:
    Hoi Gerard,

Heb met "nu al" bewondering je eerste verhalen gelezen en ben blij dat het goed met je gaat muv. een paar blaren! Je bent bijna Nederland uit en nu al bijna "heilig verklaard" volgens mij, na het branden van zoveel kaarsjes... Doe voorzichtig en succes!!
  3. Hans N:
    22 april 2014
    Mooi verhaal Gerard. Als je bij alle kapelletjes een kaars gaat aansteken, dan wordt Philips jaloers op de hoeveelheid licht die je dan hebt verspreid! Maar wel een mooi gebaar en goed passend bij je tocht. Ik hoop wel dat de kaarsen het in aantal blijven winnen van je blaren.... Geniet van de tocht! Gr. Hans
  4. Deborah:
    Hai Gerard,

Jouw verhaal hier op het werk omschreven en alle respect gaat naar je uit en de groetjes van de collega's hier.
    Issi is er ook vandaag en moest je de groetjes van hem doen.

Was weer gaaf om je verhaal te lezen.
    Je moet eigenlijk een dagboek of gewoon een boek schrijven over je belevenis.
    Leuk om daar dan op terug te kijken.

Groetjes Deboor
  5. Marten:
    Gerard!
    Leuk om te lezen joh! Geniet verder.. Geniet ik zondag van het feit dat Ajax in "jouw" Twente de schaal op komt halen!

Groetjes
  6. S@nne:
    22 april 2014
    Zo gaat ie goed Gerard, zo te horen vermaak je je prima. Wel goed blijven eten he? Straks kom je vel over been terug!
  7. Janna:
    22 april 2014
    Papa ben zo ontzettend trots op je! En ik wist helemaal niet dat je zo goed kon schrijven, echt een leuk verhaal om te lezen. Hoop dat je je vermaakt en ik denk heel veel aan je, en al mn vrienden vragen ook wel bijna elke dag hoe je het hebt en of ik alweer wat gehoord heb. Ga zo door! Dikke kus
  8. Gertjan:
    Hoi Gerard,
    Wat leuk om je verhalen te lezen! Je zult een heleboel meemaken. Ontzettend knap dat je dit doet. Heel veel succes verder. In juli sta ik op de camping in Zuid-Frankrijk. Ik zal zorgen dat er pannenkoeken zijn!
  9. John:
    Beste |Gerard,
    Leuk om je verhaal te lezen. Moet een geweldige ervaring voor je zijn, die ontmoetingen met mensen en hun levensverhaal. Je hebt volgens mij prima loopweer, want wij genieten ook van lekkere weer. Denk om de blaren en heel veel succes verder. De kop is eraf.
  10. Alouis:
    Belle historie mon frere

Il m'as aider ce 'kaars',je vais bien apres l'operation. Alles bon voyage
  11. Alouis:
    23 april 2014
    Alles is allez en kaars is bougie
  12. Oscar:
    Gerard,
    mooie verhalen, prachtige ervaringen.
    Zet hem op met lopen.

gr Oscar
  13. Cora:
    24 april 2014
    Hai Gerard,
    Mooi dat je alle goden heb meegenomen, zo heb je af en toe nog de keus. Mooie ontmoetingen met al die meelevende mensen. Hou je blaren in de gaten, neem gewoon een dag verlof!
    Geniet en tot je volgende verhaal.
    Knuffel, Cora
  14. Jelle bouwhuis:
    24 april 2014
    Grote vriend
    Wederom een geweldig verhaal echt op zijn Gerards geschreven met veel humor en een serieuze ondertoon. Je gaat geweldig en de blaren horen erbij. We blijven je volgen. Veel plezier en overdenking.
    Jelle
  15. Berny:
    25 april 2014
    Hi pannenkoek! :-)

We hebben met veel plezier je verhaal gelezen. Straks kom je nog terug als Gerard de Doper, haha.. Echt geweldig bij Ellen en mij gaat het reizen ook weer kriebelen. Zo mooi, vooral het onverwachte is het mooist.

Die gesprekken die vaak recht uit het hart komen. Mensen merken natuurlijk dat jij in een ander ritme zit, relax en vrij.. Dat is voor veel niet weggelegd in de jachtige snelheid van het leven. Geniet er met volle teugen van! Groetjes, die Pruisen van net over de grens
  16. Annet en Rudie Eertman:
    28 april 2014
    Mooi verhaal, bint ze de böks op.
    Afgelopen zaterdag een versterkertje genomen ter ere van het feit dat het goed gaat met Alouis.
    Zo'n buitenkansje om iets te nuttigen slaan we niet af.
    Samen met Annet, Diny, Paulien, Alouis en Martin koningsdag gevierd.
    Heel veel wandelplezier deze week.
  17. Jezus:
    30 april 2014
  18. Han Hol:
    1 mei 2014
    Hallo Gerard,
    ik hoorde van Cora dat je onderweg bent naar Santiago de Compostella.
    Geweldig dat je een pelgrimstocht bent gaan doen en nogwel helemaal naar Jacobus. Een mooie gelegenheid om lekker je kop leeg te maken en daarna aan een nieuwe fase in je leven te beginnen.
    Vorig jaar heb ik hem ook gelopen. Ik ben op 24 april vanuit Oirschot vertrokken. Ik heb de GR654 naar Vezelay gevolgt en van via de GR13 en 33 naar Le Puy en Velay. Vanaf daar over de GR65 naar Saint Jean PdeP en vervolgens over de Camino France naar Santiago. Volgende week 6 mei vertrekken wij met de caravan naar Frankrijk en ga ik de route nog eens volgen samen met mijn vrouw om haar de route te laten zien waar ik gelopen heb. Misschien komen wij je nog wel tegen.
    Heel veel wandelplezier ook al is het regelmatig afzien. Veel succes en Bon courage
    Han