Nog 1000 kilometer.

20 juni 2014 - Mont-de-Marsan, Frankrijk

Langzaam ga ik richting Pyreneeën. Het is de afgelopen weken al knap warm. Soms 35 graden! Ik weet niet wat lekkerder loopt. Over het smoorhete asfalt waar allemaal luchtbellen op het teer zitten waar je heerlijk op blijft plakken of dat je over een nat bospad loopt en er zoveel klei onder je schoenen blijft plakken waarmee je het hele Nederlandse elftal kunt boetseren inclusief de reserves en de medische staf. (en het zijn niet allemaal dwergkabouters zoals Robben. )
In La Reole moest ik een schoenmaker zoeken omdat de achterkant van mijn hak versleten was. Ik kreeg de garantie dat ik met de nieuwe hakken tot Compostela kon komen. Helaas niet zwart op wit op papier gezet want na enkele dagen zaten de hakken er schuin onder.
In Limoges heb ik samen met drie fransozen in zusterhuis gezeten. We hadden elkaars route uitgewisseld en het bleek dat ze naar dezelfde refuges gingen als waar ik naartoe zou gaan. Alleen hun liepen een dag voor omdat ik naar Oradoer sur Glane ging. De volgende dag trof ik in de refuge een brief aan welke op de koelkast geplakt was. Hierop stond dat er in de koelkast wat blikjes bier lagen welke voor mij bestemd waren. Dit is zo nog drie dagen gegaan. Heerlijk als je zo'n ontvangst krijgt.
Ruim een week geleden liep ik onderweg bij mensen die in de tuin zaten naar binnen om te vragen of ik wat koud water kon krijgen. (Ik doe dit gemiddeld 4 keer per dag. Ik heb 2 flessen bij me van 350 c.l.) Een van de vrouwen antwoordde in het Nederlands en vroeg waar ik vandaan kwam. Ze (Anneke) was samen met een vriendin (Elisabeth) een gedeelte van de tocht aan het maken. Beiden waren gepensioneerde schooljuffen en ze liepen jaarlijks een gedeelte van de route. Ze hadden op dit adres ook naar water gevraagd maar dan vragen ze om heet water om thee te maken. De vrouw des huizes had hun verzocht binnen te komen en ze kregen van alles voorgeschoteld. Thee, koekjes, fruit en wijn. Zo werd ik ook naar binnen getrokken.
Vorig jaar hadden ze niet gelopen omdat Anneke een nieuwe heup had gekregen. Met goed fatsoen kon je niet achter haar lopen. Ze waggelde als een oude schooljuf. Je werd echt zeeziek. Ik heb ze de daaropvolgende dagen leren kennen als volleerde toneelspeelsters. Alles wat ze vertelden werd met veel mimiek verteld. Ze kregen van alles voorgeschoteld als ze ergens aanklopten voor water.
Ook kwam ik Guus en Anja tegen. Een varkensboer uit Brabant die enkele jaren geleden zijn gehele veestapel moest "ruimen" i.v.m. De varkenspest. Hij heeft hier jaren last van gehad en het zat hem nog steeds erg hoog. Inmiddels was hij samen met zijn zoon een biologische varkensfokkerij begonnen. Ze liepen deze tocht om alles een plek te kunnen geven. Een dag later trof ik Guus en Marie Louise. In eerste instantie zou M.L. alleen lopen vanuit Brabant naar Compostela en zou Guus haar een eindje vergezellen. Maar ze liepen nu al 1500 km met elkaar en zouden het maar afmaken. Allen hebben geen tent bij hun dus ze zijn aangewezen op refuges. Ik ben een tijdje met hun meegelopen. D.w.z. s' morgens wordt er gekeken waar we s' avonds elkaar weer ontmoeten. Zo hebben we samen inkopen gedaan om samen wat te koken en te eten. Het w.k. is ook begonnen en we hebben getracht ergens t.v. te kunnen kijken. Maar in die dorpjes gaan de cafés om 19.00 uur dicht omdat ze s' ochtends om 07.00 uur al opengaan. Ook is in Zuid Frankrijk de belangstelling veel minder. Hier is rugby no. 1.
12 juni stond ik op een camping in een mobiel home speciaal voor pelgrims. Ik ben die dag daar gebleven om de uitslag van het eindexamen van Janna af te wachten. Tussen 15.00 en 16.00 uur kon ze gebeld worden als het niet goed zou zijn gegaan. Na 16.15 uur werd ik gebeld Door Janna. Ze had zolang gewacht omdat ze het niet vertrouwde. Ik had inmiddels al 2 flessen rosé op. Gelukkig kan ze weer ergens anders beginnen met een nieuwe opleiding.
Inmiddels weer twee nieuwe sterren aan het firmament. Hans en Corinne. Een stel uit Voorthuizen die ook in gedeelten de tocht maken. Ze hebben een tent bij zich zodat we af en toe weer op een camping staan lekker in je eigen tentje. Een refuge is best leuk maar met al die stapelbedden en een toilet dicht naast de slaapkamer krijg ik meer rust in mijn tentje dan in zo'n refuge waar je af en toe minder ruimte hebt dan een varken in een varkensstal volgens Guus 1.
Marie Louise heeft last van pijnscheuten in haar linker bovenbeen. Ze heeft samen met haar man Guus 2 besloten een dag te pauzeren. Ik heb met hun afgesproken om ze over een paar dagen te contacten om te kijken of ze nog doorgaan.
Zo ga je met sommigen toch meer om dan met anderen en krijgt ieder een plaatsje in de kring.
P.s. Sorry Anita dat ik je in mijn verhaal Ine noemde. Ik moet dagelijks alles opschrijven zodat ik dingen niet vergeet maar af en toe loop ik wat dagen achter.

1. Jelle bouwhuis:
    20 juni 2014
    nog maar duizend je bent er bijna. We zullen er alles aan doen om je aan die eindstreep te helpen en met al die contacten en verhalen begrijp ik dat je iets meer tijd nodig heb want smokkelen doe je niet. Toch anders dan de ME "wandeltochten". Vriend het gaat je goed
    Jelle
  2. Rob:
    20 juni 2014
    Hoi Gerard,
    Ik hoop dat jij van je ommetje net zo geniet als ik van jouw mooie verhalen. Ik kijk er steeds naar uit en lees ze steeds twee keer. Ontzettend knap dat je al zo'n eind bent. Dat doe ik op de motor jou nog niet eens na... Geniet maar lekker en weet dat ik aan je denk! Succes en tot gauw!! Rob
  3. Cor & Willy:
    Hoi Gerard,
    Verbazingwekkend wat voor scala aan mensen jij ontmoet! Ik denk dat jij nog ongeveer 900 km. moet en weet zeker, dat je het gaat halen!! Heeft de schoenmaker jou soms ontmoet op de Apollollaan in Amsterdam en daar wat "moois" van je gekocht op een Koninginnedag??? Misschien was dat zijn revanche?? (grapje!). Bijt nog ff. op je tanden, je bent er bijna!!........grz. Cor & Willy
  4. Fam zanderink:
    21 juni 2014
    Hi Gerard, wat een mensen kom je tegen. Leuk hoor! Je bent nu al zo ver gekomen. Ga door, het gaat je zeker lukken.. groetjes fam. Zanderink en de Bergmeestertjes
  5. Ferdi:
    21 juni 2014
    Hoi Lange, wat een prachtige verhalen schrijf je. Ik lees ze met veel plezier en met een glimlach. Zijn jouw pv 's ook zo smeuig?
    Kun je ook wat minder kilometers per dag maken? Anders moeten we jouw vertellingen al zo snel missen! Wij gaan morgen met vakantie, eerst naar het Beierse Woud, daarna een week naar het Saalachtal in Oostenrijk. Ik hoop daar ook een beetje te wandelen. Loop ze nog. Ferdi
  6. Chris kwint:
    21 juni 2014
    GTD heb (denk ik) al een paar reacties geplaatst...zie ze nergens terug...ben ook een inmiddels internationaal erkend digibeet....anyway... leuke verhalen ..mooie foto's...ik hoorde vandaag van je blog via Arthur...geweldig dat je dit doet...vanaf nu ga ik je 'volgen' ....groetjes van Chris & Anneke :)
  7. Arthur van der Berg:
    22 juni 2014
    Hoi Gerard,
    je gaat als een speer man. Leuk om al die blogs van je te lezen. Ik ben inmiddels ook gegrepen door het wandelvirus. Gelukkig is daar nog geen medicijn tegen! Succes weer en veel wandelplezier en weinig tegenslag.
    Groet,
    Arthur v.d. B.
  8. Monique:
    23 juni 2014
    Hoi Gerard,

Blijft elke keer weer leuk om je belevenissen te lezen, een fantastische ervaring lijkt het ons. Succes de laatste kilometers!

Groetjes Jeroen, Monique, Lynn en Roan.
  9. Frank vd Enden:
    24 juni 2014
    Hé Gerhardus,

kamperen aan de voet van de Pyreneën (met familie) zou ook een prachtige afsluiter zijn van een nu al geslaagde tocht.

Geniet van je vrijheid en het bewegen in de natuur.
    En zoals altijd....ALLE GELUK....!!
  10. Jezus:
    25 juni 2014
    Weet dat we dagelijks aan je denken of over je praten, zo'n stoere broer hebben er niet veel!
    Je schiet al mooi op , dikke knuffel van Jezus
  11. Cora:
    25 juni 2014
    Hai Gerard, had al een tijdje niets gelezen, was geen bericht binnen gekomen van je nieuwe belevenissen; gelukkig weer een mooi humoristisch verhaal.
    Nog maar 1000 km, dat is " maar" 20 keer de 4 daagse van Nijmegen; een geweldige prestatie van je!
    Hou vol, geniet en een dikke knuffel uit zonnig Amsterdam,
    Cora
  12. Alouis:
    29 juni 2014
    Het gaat lekker, zo te lezen. Kun je t wk nog een beetje volgen. Je vriend Robben speelt de sterren van de hemel en is de grote man van het toernooi haha. Familiedag van de Zanderinks moeten het doen met een nieuwe winnaar, nu jij er niet bent. Loop lekker nog een stukje door. Ik kijk nog naar een mogelijkheid om vanuit de Provence bij je in de buurt te komen maar je zit wel erg ver weg.(1000 km) Wens je een behouden tocht.
  13. Ben:
    30 juni 2014
    Laatste stuk over de hoge bergen jammer dat je je verrekijker niet bij je hebt want dan lag je nog wel een poosje te loeren. Familiefeest was weer een succes het ging echt met de france slag thema dus. Wijn en eten in overvloed . Jeu de boules was weer top!!!! Vooral de prijsjes.Gerard nog veel loopplezier en hou je haaks wij denken aan je. Ben en Annie