Je vais vers le sud.

8 juni 2014 - Thiviers, Frankrijk

Ja....je merkt aan alles dat je meer in het zuiden komt. Andere bomen....steeds meer hagedissen en krekels en een wat grotere soort slang. Die mooie halfronde dakpannen op de daken en mannen steeds vroeger in de kroeg. Ook het weinige werkvolk wat je ziet gaat volgens mij eerst de kroeg in voor een werkbespreking. Wie zijn er nu gek?? Wij of zij? Toch zou ik niet willen ruilen........De meeste jongeren trekken naar de grote steden voor werk. Middenstanders in de dorpjes sluiten bij bosjes. Mijn gids van 2012 geeft ook aan wat voor zaken ik kan aantreffen in dorpjes waar ik doorheen loop. Hier klopt nooit meer iets van. De meeste zaken zijn reeds gesloten. Af en toe probeert een Engelsman een leegstaande kroeg weer op gang te krijgen of een Nederlander die een camping begint....of een Algerijn met een kebabzaak.
In Eguzon ben ik even naar de marie gegaan om te kijken of mijn vergeten bril en handdoek gearriveerd waren. Gemeentehuis bleek dicht te zijn vanwege Hemelvaart. Ik vertelde een overbuurvrouw zo goed als mogelijk wat mijn probleem was. Ze pakte hierna haar telefoon en is werkelijk wel 20 minuten bezig geweest om iemand met een sleutel van het gemeente huis te pakken te krijgen. Toch gelukt...iemand van 30 km verderop zou komen om te kijken of er post voor mij was gearriveerd. Met enigszins schaamtegevoel bleef ik maar wachten. Over klantvriendelijke ambtenaren gesproken...
Helaas bleek er niets voor mij te zijn.......
In de omgeving van Crozant waar de natuur en de route werkelijk prachtig was kwam ik een beschermengel tegen. Een automobilist die me tegemoet kwam rijden was gekeerd en vroeg of ik de chemi Compostell liep. Op mijn bevestigende antwoord wenkte hij mij in de auto omdat ik een afslag over het hoofd had gezien. Hij bracht me netjes 2 km terug tot de afslag. Ik zou anders nog km's doorgelopen zijn....
Af en toe word ik onderweg gepasseerd door nederlanders die per fiets onderweg zijn naar Compostella. Het zijn dan vaak stellen met dezelfde fietsen en a.n.w.b. kleding aan. Helemaal niets op tegen hoor...maar vaak hoor je de vrouw ook zeggen waar ze gaan overnachten hetgeen voor de man -gezien zijn reactie- ook een verrassing is.
In St.Germain Beaupre geslapen in een oud huis van iemand wiens grootouders daar gewoond hadden. Dit moest minstens 50 jaar geleden zijn geweest want alles was nog in die staat gebleven. Voor mij was het een klein museum met heel wat bezienswaardigheden.
In St.Priest la Feulle had iemand twee schuurtjes achter zijn huis gebouwd en verhuurde deze aan pelgrims. Hier kwam ik een Belg tegen die een zelfgemaakt aanhangwagentje had gemaakt waarmee hij over de route trok. Jacques is een wallonier die goed Engels spreekt. Heeft jarenlang in buitenland medische apparatuur verkocht en was inmiddels met pensioen. (67jr) Ik heb drie dagen met Jacques opgetrokken en we hebben onderweg heel wat besproken en gelachen
Allereerst was ik helemaal niet rouwig dat ik niet zo'n aanhangertje had. Op een asfaltweg was het geen probleem maar op de met keien bedekte bosweggetjes moest hij regelmatig corrigeren. Hij wilde dit zo onopgemerkt doen omdat hij alleen maar voordelen zag met zo'n ding.....
Jacques heeft de laatste jaren geen vol glas alcohol meer gedronken. Hij schudde zo met zijn handen dat het glas al half leeg was voordat hij zijn lippen in het glas kon laten hangen. Hij dacht dat het kwam doordat hij in de loop van (vele) jaren 4 huizen had verbouwd waarbij hij veel de klopboor had vastgehouden.......ik dacht het er mijne ervan. Ik voelde me ergens zijn beschermer. Hij vond het wel leuk zo. Hij deed de camino in etappes. Dit jaar ging hij tot Peregieux. Afgesproken dat we in het Frans zouden praten anders leerde ik er nog niets van en dat hij zondig in het Engels vertaalde. Jacques wist veel te vertellen over de franse geschiedenis en architectuur. Hij vond het helemaal geweldig om discussies aan te gaan in de kroeg over de Europese verkiezingen. De meesten hadden een hekel aan buitenlanders en gaven die de schuld van alles. Jacques hekelde het N.F. Op mijn vraag of hij dacht mensen te kunnen veranderen van inzicht glimlachte hij alleen maar.
Onderweg hebben we 2 keer overnacht met een stel uit Australië. Beiden gepensioneerd en veel gelopen over wandelroutes in Europa. Met Christopher had ik medelijden. Telkens als ik hem wat vroeg antwoordde Bitch. ...en euh Betty.
Voor engelstaligen is Frans spreken toch anders....Ze zei dat ze goed Frans sprak maar dat ze genegeerd werd. Ik kon me er alles bij voorstellen al was de klemtoon ook wel vaak verkeerd.
Ook zijn we die periode drie dagen achter elkaar een Poolse man op een fiets tegengekomen die eigenlijk al veel verder had moeten zijn. In een refuge in Limoges heb ik zijn fiets eens opgetild. Nou dat was duidelijk een fiets van russische makelij. Wat was dat ding zwaar! ! Hij vertelde ook dat hij eraan dacht te gaan lopen omdat dit sneller zou gaan.
Bij St.Leonard de Doblat heb ik afscheid genomen van Jacques, niet voordat we er eerst eentje op hebben gedronken. Hij ging rechtstreeks naar Peregieux. Ik wilde via Limoges omdat ik naar Oradoer sur Glane wilde. Dit is een dorpje 20 km vanaf Limoges waar de Duitsers in W.O. De gehele bevolking hadden vermoord. Pres. De Gaulle heeft toen gezegd dat dit dorp zo moest blijven als nagedachtenis en herinnering wat daar gebeurd is. Het is nu een nationaal museum. Er zijn op 10 juni 44 door de S.S. ers alle bewoners van het dorp - 644 personen- bijeengedreven. Vrouwen en kinderen werden naar de kerk gebracht en de mannen naar een grote graanschuur. In de kerk werden de mensen verstikt door een gas en in de graanschuur gebruikten de soldaten te mitrailleurs. Hierna hebben ze getracht de kerk op te blazen en het dorp plat te branden om sporen uit te wissen. De reden was vermoedelijk dat de Duitsers zich in het nauw gedreven voelde Door de franse ondergrondse en dat ze zo een punt wilden maken. Als je daar zo rondloopt krijg je echt de rillingen als je je enigszins voorstelt hoe het daar gegaan is. Anderzijds gebeurt dit nu nog steeds ergens op de wereld.
In Limoges overnachtte ik in een klooster naast de kathedraal. Het betrof een zusterhuis van de franciscaner coeur. Omdat ik naar Oradoer ging kon ik er 2 nachten blijven. Hier viel ik met mijn neus in de boter want iedere eerste woensdag van de maand ging men gezamenlijk eten. Ik dacht de pelgrims en de zusters. Iedereen moest wat eten meenemen of maken. Ik vroeg een zuster of ze een suggestie had. Kaas was altijd goed vertelde ze. Ik heb toen enkele verschillende soorten kaas gekocht. Alvorens we gingen eten was er een kerkdienst in een kapel. Iedereen moest hierbij iets zingen of opzeggen. Ik heb het bij het laatste gehouden en snel een kort zinnetje opgezocht op het blaadje dat ik in mijn handen geduwd kreeg. Hierna naar een grote ruimte waar we met plm. 35 personen aan een grote lange tafel de meest exotische maaltijden voorgeschoteld kregen. Het bleken allemaal mensen te zijn van de gemeenschap die in een soort opvanghuizen zaten. Er werd een soort voorstellende gedaan waarbij iedereen zijn of haar achtergrond vertelde. Ik kreeg bij de rest de handen op elkaar toen ik vertelde vanuit Losser via Limoges naar Compostela liep. Ik moest wel eerst uitleggen waar Losser lag. Dit was een ervaring die ik niet had willen missen. Je stapt daar ook eigenlijk zo in. Maar kijken wat we tegenkomen.
Ik zit nu in een pelgrims huis op een camping waarvan in de gids stond dat er een zwembad aanwezig was. Het was vandaag zo'n 32 graden dus ik meteen een duik van de duikplank.
Morgen wordt het nog mooier want dan gaan ze er water in doen.........

1. Jelle bouwhuis:
    8 juni 2014
    grote vriend

geweldig om je te verhalen te lezen. Heb net op de kaart gekeken waar je bent maar je schiet aardig op. Blijf ons vermaken met je mooie verhalen. Groeten

Jelle
  2. Thea:
    9 juni 2014
    Wat stoer van je dat je dit doet en wat een leuke verhalen. Dikke knuffel
  3. Marianne Achterweust:
    9 juni 2014
    Wat prachtig om dit te lezen. Ik kreeg de link via Otto.Ik heb net een boek uit over de pelgrimstocht Santiago de Compostella. In één adem uitgelezen. Wat mooi dat ik nu jouw reis kan volgen. Krijg bijna de kriebels om het zelf te doen, maar heb de energie er niet voor.
    Hoop snel op een vervolg. Succes!
  4. Jezus:
    9 juni 2014
    Lekker in de zo'n bij Diny achter het huis heb ik je verhaal voor gelezen , geweldig broer! We genieten van je steeds langer wordende verhalen, prachtig!!!!
    Dikke kus van ons allemaal en hou je haaks!
  5. Hans N:
    9 juni 2014
    Hoi Gerard, je gaat als een speer, man!. Mooi ontmoetingen heb je. Kom je niet tegen in dat grote Amsterdam! Ga ke goed!

Gr.,
    Hans
  6. Fam zanderink:
    9 juni 2014
    Hoi Gerard, wij lezen met heel veel plezier jouw reisverhalen. Geweldig hoe jij alles zo op een leuke en boeiende manier kunt vertellen. bijzonder knap dat je al zo ver bent gekomen. Hier nemen wij echt een petje voor af. We wensen een voorspoedige vervolg van je reis en hopelijk met nog meer mooie belevenissen en indrukken.

Groeten Hennie, Marion en Arnold
  7. Marieke v Lierop:
    10 juni 2014
    Mooi verhaal weer Gerard. Jammer dat je er geen beelden bij hebt.....maar weer goed voor de verbeelding ;-)
    Geweldig al die contacten. Iedereen zijn eigen reden en weg. Mooi!!! Geniet er nog maar goed van.
    grts, Marieke
  8. Cora:
    10 juni 2014
    Hai Gerard,
    Je schiet al aardig op; nog maar een "klein stukje" op de kaart. Ik denk dat de omgeving ook steeds mooier wordt en misschien iets zwaarder ( de Pyreneeen ?).
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!
    Dikke knuffel en zet 'm op!
    Cora
  9. Jos Nijhof:
    11 juni 2014
    Hoi Gerard,
    Van Ferdi hoorde ik dat je onderweg bent naar Santiago de Compostella. Wat een goed idee om je levensloopregeling zo letterlijk in te vullen. En dat je het aandurft om zo’n tocht te beginnen.
    Ik heb je verhalen op de reislogger gelezen. De gehaktbal, het rechercheren naar je schoenen (herkenbaar) en het ontmoeten van de mensen onderweg, je verteld het allemaal boeiend.
    Waar ben ik aan begonnen en wil ik dit wel is al lang vergeten en dus ga je het eindpunt zeker halen.
    Ik wens jou, ook namens Lidy, nog veel wandelplezier en mooie verhalen toe.
    We blijven je volgen (wel te verstaan vanaf de luie stoel in Apeldoorn).
    Groetjes,
    Jos
    Als Maria, Eva en Janna dit lezen, groetjes uit Apeldoorn en tof dat jullie je pa toch zo maar even hebben laten gaan.
  10. Jan en Annette:
    12 juni 2014
    Gerard jij ook van harte Gefeliciteerd met het slagen van Janna.
    Hier moet op gedronken worden.
  11. Anita en Wim:
    16 juni 2014
    Hallo Gerard,
    Zo te horen gaat het prima richting zuidwaarts. En wat maak je veel mee onderweg. Leuk verslag tot nu toe, een schrijver in de dop?
    We wensen je heel veel sterkte en plezier in Spanje.
    Hartelijke groet,
    Wim en Anita (die je Ine noemt in je verslag;)) uit Vezeley
  12. Martin B:
    17 juni 2014
    Hoi Gerard,
    Ik had vorige week al iets geplaatst, maar kennelijk is dit niet doorgekomen! Het kan ook zijn dat ik wat fout gedaan heb op of met de computer!
    Heerlijk om je mooie verhalen te lezen en de bijzondere mensen die je ontmoet. Een reis om nooit meer te vergeten en dat nemen ze je nooit meer af. Hou vol ook nu je de warme gebieden in gaat.
    Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal. Groet Martin.
  13. Roel:
    18 juni 2014
    Loop ik in Vianden zie ik opeens een bordje staan dat, waar ik loop deel uit maakt van de route naar Santiago de Compostella ( via Echternach) Ik bedacht me geen moment en wilde in de voetsporen van "de grote Ter Denge" lopen. Het is met gelukt... Ook de goede kant op naar het zuiden.... Maar na een paar honderd meter kwam ik een terrasje tegen. Die plaats schonk mij ook voldoening. Heb daarom maar afgezien van de rest van de reis. Inhalen kan ik je toch niet.
    Klasse Gerard wat jij daar even presteert.
  14. Arthur van der Berg:
    21 juni 2014
    Hoi Gerard,
    ik hoorde van Ben de Meij welke tocht je aan het lopen was en heb inmiddels enkele blogs van je gelezen. Geweldig man wat je doet en dat je volhoud! Ik heb inmiddels het Pieterpad gelopen en zijn via maastricht nu in Noord Luxemburg aangekomen (en nu weer thuis hoor na die vakantie) In de Ardennen verdwaalden we ook bij Visé en liepen de verkeerde kant op bij de Maas. Grappig dat jouw iets soortgelijks overkwam. Maar ik liep wel met Rina en jij doet dat allemaal in je eentje (afgezien van alle leuke ontmoetingen/vriendschappen die je onderweg sluit).
    Heel veel succes!!! Ik blijf je blogs volgen!
  15. Chris kwint:
    21 juni 2014
    Hey Gerard, wat leuk dat je dit doet en ook leuk om je avonturen te lezen ! Ik heb de laatste weken veel aan je gedacht en dat komt omdat over 2 weken onze motorvakantie in de USA begint en (uiteraard) ga ik daar op een dikke Harley rondrijden...je snapt dat de link met jou snel was gelegd...veel plezier verder en ik ga je 'volgen'....