Pintxos, Sanfermin en de Meseta.

16 juli 2014 - Carrión de los Condes, Spanje

Inmiddels ben ik al een aardig eind op weg in Spanje. De camino in Spanje is toch wel een andere sport dan de route door Frankrijk. Alles is groter, grotesker, commercieler en vooral de temperatuur is hoger.
Van tevoren had ik al tegen velen gezegd dat ik twijfelde met deze optocht mee te gaan. Eenmaal op de route ben ik omgeschakeld. Je maakt kennis mensen van heel de wereld
Echt onvoorstelbaar welke nationaliteiten je allemaal tegenkomt.
In Pamplona -dat bekend staat om zijn heerlijke pintxos - was men druk bezig met de voorbereidingen van de stieren race door de straten van Pamplona.
Sanfermin zou de volgende dag beginnen en een week lang duren. Iedere ochtend zullen 6 stieren door de straten van Pamplona rennen op weg naar de arena. Halverwege staat er een groep macho's op de route die proberen de stieren voor te blijven. Alvorens dit begint wordt bij een beeld van San Fernin een lied gezongen om de kracht te krijgen dit goed te volbrengen. Ik weet niet of ik het me verbeelde maar ik zag San Fernin zijn middelvinger omhoog steken. Af en toe wordt er eentje op de horens genomen. Zo heeft een ieder zijn pleziertje. Het publiek, de macho's en de stieren . Net zoals bij ons op de kermis bij een boksbal automaat. Indruk maken bij de anderen. Alleen de stieren overleven de dag niet omdat ze later op de dag in de arena tijdens het stierenvechten worden doodgeprikt.
Nee...... dan liever die heerlijke pintxos(tappa's) die je samen met een glas wijn kunt bestellen voor soms nog geen 1.50 euro. Ik weet nog steeds niet of je nu eet bij het drinken of drinkt bij het eten. Het is wel een ideale combinatie die in Spanje prima opgaat.
Tussen Burgos en Leon ligt een hoogvlakte; de Mesata - centrale. Hier gaat de camino dwars doorheen. Veel mensen mijden deze route en stappen in Burgos op de bus en komen er in Leon weer uit. Het zou te eentonig en saai zijn. Ik weet niet of het aan mij ligt maar juist deze omgeving vind ik tot nu toe nog het mooist in Spanje.
Er zijn wel een paar trajecten bij waar je voldoende te drinken moet meenemen want b.v. 17 km op een lange rechte weg bij 35 graden gaat niet in je koude kleren zitten.
Ik heb nog steeds last van een pijnlijk scheenbeen. Zodra de mogelijkheid zich voordoet koel ik het met een ice-pad. Ik heb de mogelijkheid (de tijd) om te kunnen rusten. Veel collega lopers hebben al voor de terugreis geboekt en moeten wel doorlopen. Ik hoor wel vaak dat dit misgaat.
Het is een veel voorkomende klacht. Je ziet heel wat mensen met opgezwollen onderbenen rond strompelen en ook afhaken. Taxi-chauffeurs doen hier goede zaken.
Onderweg kom je met de meest verschillende mensen in contact. Zo spreek ik na afloop van een tocht regelmatig met een Ier die met zijn 2 kinderen van 6 en 7 de camino doen. Zijn hele leven hangt samen met de Camino. Hij heeft wat jaartjes een alberge gerund langs de route. Hij heeft er zijn vrouw ontmoet waarna ze na 2 dagen besloten om te trouwen. Zijn dochter heet Camino en de 2 de naam van zijn zoon is Jean. Hij heeft ook nog een tijd met 10 joerten getracht pelgrims onderdak te verschaffen. Allemaal wel een beetje idealistisch maar toch....
Een Oostenrijkse jongen van 26 wil graag zichzelf leren kennen. Samen met een groepje gelijkgestemden vragen ze iedere avond aan elkaar wat ze zijn tegengekomen bij zichzelf.......ben benieuwd wat ze hiervan leren.
Dat is wel het leuke van een refuge. Je komt met veel mensen van allerlei nationaliteiten in contact. Een klacht van Allan een oude veteraan was wel dat er veel minder met elkaar werd gesproken. Zodra men een bed had wordt de handy gepakt en was contact maken uitgesloten. Allan - een Schot- en een echte oude hippie was al sinds de jaren 70 op pad op de camino en zegt dat de tijden wel veranderd waren. Nou....hij in ieder geval niet.
Als de mogelijkheid zich voordoet slaap ik toch liever in mijn tentje. Die refuges worden alsmaar groter. ......en voor vijfen zijn de zuid-koreanen al bezig met inpakken alsof ze ieder moment door noord-korea kunnen worden aangevallen.
Ook slaap ik af en toe in een casa rual. Een privehuis ingericht om pelgrims te laten overnachten in een normaal bed en net allemaal wat kleinschaliger en netter
Ik loop de laatste tijd wel eens samen met een echtpaar uit Eindhoven die ook vanuit Eindhoven zijn begonnen met hun tocht. Beiden gepensioneerd. Leuk om te zien hoe ze dagelijks al bezig zijn met de voorbereidingen voor volgende dag. Handig voor mij zodat ik weet wat me te wachten staat. Dit zegt ook meer over mij........hetgeen niet iets nieuws is.
Op een dag werd ik ingehaald door een -naar later bleek een Oostenrijker- die de hele tijd psalmen o.i.d. zingt. Het inspireert hem zoals hij zegt. Ik zag hem die dag vaak alleen lopen ....ik denk dat het anderen irriteerde.
Ik ben nu op de helft van de spaanse route......nog een dikke vierhonderd kilometer..........me dunkt dat dit moet gaan lukken.

1. Ludwig:
    16 juli 2014
    Dag Gerard
    Heb uw blauwe handdoek gerecupereerd. Wat doe ik er mee?
    Groetjes
    Ludwig
  2. Marten:
    16 juli 2014
    Gerard!
    Je bent echt goed bezig!! Geniet van het laatste "stukje"! Volgende week heb je weer een 07 - dienst, dus ff doorstappen!

Groetjes,
    Marten

ps; het is trouwens eten bij het drinken, dus veel drinken;-)
  3. John:
    17 juli 2014
    Hoi gerard, Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Hoop dat je ff de tijd genomen heb om het te vieren! Ik kijk steeds uit naar je reisverslagen. Wat een belevenissen,ontmoetingen, vergezichten. Ik denk bijna onbeschrijfelijk. Neem jezelf in acht en hou het heel dit laatste 400 km. Succes en sterkte met de hitte.
  4. Cor & Willy:
    Hoi Gerard!
    Hééél langzaam komt het eind van je reis in zicht. Geniet vooral van datgene, waarnaar jij(kennelijk) op zoek bent en houdt rekening met hetgeen je voelt!
  5. Alouis:
    respect,respect
  6. Cora:
    Hai Gerard,
    nog maar 400 km, dat ga jij absoluut halen!
    Neem wat extra rust met je scheenbeen, dat is echt nodig ( uit ervaring weet ik dat). Die 4007 wordt wel overgenomen, waarschijnlijk door Marten.
    Geniet nog met volle teugen, want we zien je graag op de foto staan voor de kerk in Santiago.
    Dikke knuffel, Cora
  7. Herman:
    20 juli 2014
    Hoi Gerard,
    Net de Vierdaagse achter de rug....ik durf het eigenlijk niet eens tegen je te zeggen....klein stukje wandelen. Nogmaals hartstikke leuk om je verhalen te lezen. Wät een wereldervaring zeg ! Ik heb geen idee hoe lang je nog bezig zult zijn, maar ik wens je nog een hele mooie tijd. Groeten en geniet.
    Herman Drenthen
  8. Jos Nijhof:
    21 juli 2014
    Hoi Gerard,
    Het begint aardig op te schieten!
    Na al die trotse mensen die de Nijmeegse vierdaagse hebben gelopen en twee dagen van ca. 30 graden hier, vraag ik me af hoe jij dat volhoud. Erg knap.
    Zoals je het zelf noemt komt nu de polonaise (met ratrace tempo) na de eindbestemming.
    Minder leuk om in nu de massa op te moeten gaan, maar je zult er wel iets van weten te maken. Vorige week las ik zo waar een verhaaltje in de telegraaf dat er pelgrims zijn die doorlopen naar Kaap Finisterre om hun kleding te verbranden. Levert misschien leuke selfies op, haha.
    Ik wens je nog veel kracht en wandelplezier toe, we letten op jou en niet op de rest.
    Groetjes Jos, ook van Lidy.
  9. Marry:
    23 juli 2014
    Ha Gerard,
    Ik zeg: jij bent een kanjer!! Beschouwend kijken naar je medereizigers, oppikken wat je kunt gebruiken en laten wat niks voor jou is (plalmen zingen, haha) Ik kijk er naar uit om je weer te spreken en te horen wat dit allemaal met je gedaan heeft. Toi, toi, toi voor de "laatste"kilometers. Liefs Marry
  10. Jacques:
    25 juli 2014
    Salut Gérard, je viens juste de recevoir un mail de ton épouse qui me confirme que tu est à plus ou moin 200km de Compostelelle et que tu est toujours "fit and Wellington". Je suis vraiment heureux pour toi.
    A ton retour nous essayerons de nous revoir en Belgique pour que tu me racontes ton aventure.
    Bonne route.
    Jacques
  11. Ellen en Berny:
    29 juli 2014
    Hoi Gerard,
    We vinden het fantastisch dat je al zo ver bent gekomen! Nog even volhouden en dan ben je er. alvast veel plezier met het terugzien van Maria en Janna. En we komen zeker even naar je feestje!
    Liefs Ellen, Berny en Matthias